lördag 17 januari 2009

Böcker på engelska

Jag har börjat läsa Richard Fords roman "Som landet ligger" (2007) i svensk översättning av Hans Berggren. En roman som utspelar sig år 2000 i USA då ett presidentval pågår. Frank Bascombe heter huvudpersonen i romanen. Han har tidigare varit huvudperson i "Sportjournalisten" och "Självständighetsdagen". Nu är han fastighetsmäklare.
Jag ska försöka läsa mer böcker på engelska. Nu läser jag mest artiklar i musiktidningarna Mojo och Uncut (och den intressanta Word som jag har ett nummer av, med Lemmy i Motörhead på omslaget).
Har en novellsamling av Richard Fords kollega Tobias Wolff i bokhyllan - "Back in the World" (1985). Har även en roman av Carson McCullers som heter "The Heart is a Lonely Hunter" (1940). Det är böcker som jag vill läsa. Men först ska jag läsa Fords roman och en del annat.

Inga kommentarer: