söndag 16 maj 2010

Orienteringsresor

Jag minns tävlingsresorna. Orienteringsklubben som samlades på OK-parkeringen i Kalix. Tidiga helgmorgnar på åttiotalet. Man skulle iväg med buss till ännu en tävling någonstans i Norrbotten. Den här tiden på året, i maj och juni, började säsongen på allvar. Vi som var ungdomar satt längst bak i bussen. Där spelades den senaste musiken. Man hade freestyle med sig, och blandband. Vad lyssnades det på? Trackslistans låtar ... The Smiths ...
Våren 1983. Vi åkte med buss på tränings- och tävlingsresa till Dalarna och Gästrikland. Jag minns att vi bodde i husvagnar på en bondgård. Ängar i närheten. En stig ledde genom skogen fram till en sjö där det låg en brygga. Vårkvällar. Carolas vinnarlåt. Bowies "Let's Dance". "Too Shy" med Kajagoogoo. Och några grabbar som satt i en husvagn och spelade Dag Vags "(Ge) Bullen (Ett Ben)". Vad vi sprang för banor och orienteringstävlingar kommer jag inte ihåg. "Hoforsarn" var vi i alla fall med på.
Våren 1984 reste vi till Sundsvall. Folk lyssnade på Wham. Och Whitesnake. Men jag kan inte minnas att jag hörde Dag Vag på den resan. Vi åkte buss en hel dag från Kalix till Sundsvall. Jag hade en ny kompass och tävlingsdräkt. Det var alltid samling på OK-parkeringen.

Inga kommentarer: