söndag 5 september 2010

September

September igen. Tillbaks i vardagen. Sol idag. Vi gick längs gång-cykelvägarna in i Västertorp. Luften svalare nu. Inget regn. En del löv är redan gula eller röda. Politikerna på valaffischerna. Folk sitter på uteservering. Lördag eftermiddag. Vi stannar i Lugnet, parken med lekplatserna. En helg i början av september.

Jag har börjat läsa Invisible Republic av Greil Marcus. En pocketbok som jag har med mig på dagarna och läser under transportsträckorna. Bob Dylan och The Band. Längesen jag läste en musikbok. Oftast blir det artiklar i musiktidningar istället. Men nu läser jag alltså en hel bok, om musik på sextiotalet; den verkar lovande.

Vi går hemåt. På planen vid Personnevägen spelas det fotboll. Jag tränade fotboll en gång för längesen, i slutet av sjuttio- och början av åttiotalet. Det var i Kalix, innan jag började orientera. Den idrotten tyckte jag bättre om.

Inga kommentarer: