fredag 9 mars 2012

Karl Rune Nordkvist

Jag läste nyligen Karl Rune Nordkvists debutroman Att vänta någon hem från 1950; en berättelse om 1930-talets Sverige och den arbetslöshet som rådde. Karl Rune Nordkvist räknas till arbetarförfattarna, och till Norrlandsförfattarna. Han var född i Ramsjö, Hälsingland 1920 och bodde i Bollnäs fram till sin död 1997. Han arbetade även som svetsare på tågverkstan. Autodidakt med sjuårig folkskola.
På 90-talet läste jag hans romanserie om pojken Olle: Solens barn, Slaktarens hus och Septembers ljus, som också utspelas på 30-talet i ett litet norrländskt samhälle. En fristående epilog till serien är romanen Hösten lång från 1989. Jag har även läst en novellsamling av honom och några andra av hans romaner; Huset i världens mitt är en av dem. Många av hans böcker återstår att leta reda på. Jag kan verkligen rekommendera att läsa romanerna om Olle som utkom under 80-talet; det är böcker jag gärna skulle läsa om.

Inga kommentarer: