onsdag 10 april 2013

Bowie igen

Våren 2013 lyssnar jag på David Bowie igen. The Next Day, en stark återkomst. Jag köpte CD:n på Åhléns vid Odenplan, efter en promenad från Kungsholmen. Ville jämföra omslaget med Heroes och ställa den i Bowie-avdelningen på skivhyllan hemma.
För tio år sedan, i oktober 2003, var A och jag och såg Bowie uppträda i Globen. En bra konsert. Reality heter skivan som kom det året. 2002 kom Heathen, som jag har lyssnat mer på än Reality. I en av de brittiska rocktidningarna skriver man om Bowies 90-tals och 00-talsskivor. Den senaste skivan får bra betyg överallt, med rätta. Jag läste även Andres Lokkos långa recension i SvD.
Bowies projekt Tin Machine gillade jag; lyssnade mycket på den första skivan (LP:n) 1989. Ett gäng välklädda herrar på omslaget, som öste på musikaliskt. Det gillar jag.

Inga kommentarer: