torsdag 27 februari 2014

Hemingway


Jag tänker på Ernest Hemingways roman Att ha och inte ha som utgavs på svenska 1939, i översättning av Thorsten Jonsson. Jag läser i Nils Granbergs bok om Hemingway (Natur och Kultur 1991) att romanens två första delar skrevs som noveller, separat publicerade i tidskrifter. Den gamle och havet är en del ur ett stort projekt om havet som Hemingway arbetade med under en längre tid. En sammanslagning och en friläggning. Det är intressant att tänka sig hur Hemingway kan ha arbetat med sina texter, sina böcker. Han har själv skrivit en hel del om sitt skrivande, till exempel i En fest för livet som handlar om åren i Paris på 1920-talet då många av de tidiga novellerna kom till.

Jag har en bok från Everyman’s Library: Ernest Hemingway The Collected Stories. Den boken innehåller ett stort urval av Hemingways noveller, både från böcker och tidskrifter. I svensk översättning finns Hemingways noveller samlade i volymen I vår tid, som jag läste då jag gick i gymnasiet.

Inga kommentarer: