onsdag 5 juli 2017

Sommarläsning, då och nu

I bokhyllan ser jag ett uppochnervänt exemplar av August Strindbergs Hemsöborna. Den romanen läste jag i sommarstugan 1987. Det var svalt väder, det regnade, ungefär som idag.
Hemsöborna skrev Strindberg i Sydtyskland år 1887. Han längtade hem till Sverige och Stockholms skärgård, har jag läst i litteraturhistorien. Jag minns teveserien, som ibland sänds i repris, med Allan Edwall och Sif Ruud som Carlsson och madam Flod.
Den sommaren, några dagar i stugan i Nikkala, läste jag också George Orwells 1984. Dystopin som Orwell skrev 1948.
Den här sommarens läsning är Lawrence Durrells Alexandriakvartetten, i en volym. Nära tusen sidor text som räcker länge.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Själv har jag nästan helt slutat läsa på det sättet jag läste förr. Inga romaner. Lite nyhetsartiklar och faktaböcker skummar jag igenom såklart. Lyssnar på poddar när jag åker buss och tåg mm. Annars inte mycket. Men jag är en jävel på att plöja igenom serier på Netflix, C-more och liknande.

Tommy Enström sa...

Ja, som du ser på bloggen så läser jag en del. Men jag skriver inte så mycket om böcker jag läser. Dock blev det nu ett inlägg om sommarläsning.