torsdag 6 december 2007

Läsning 2

Jag såg solen idag. Det var på Kungsholmen, vid Stadshagen.
Blåst, och mycket milt väder för årstiden.

Ungefär fyrtio sidor kvar att läsa i Vredens druvor. Spänningen tilltar mot slutet.
Tom Joad är en jagad man.
När fick Steinbeck Nobelpriset? 1968? Nej, tidigare, men på sextiotalet var det väl? Tidigt sextiotal? (1962.)

Jag har läst nästan alla Hemingways böcker. Men av Steinbeck har jag bara läst en tidigare - Resor med Charley.
Charley heter hans hund? Eller är det sin husvagn som han namngivit? Hursomhelst vill jag minnas att Resor med Charley är något slags reseskildring från USA, där han åker omkring med bil och husvagn. (Resa med Charley för att upptäcka Amerika.)
Det var på åttiotalet jag läste den boken, i gymnasiet eller strax efter.
En bok lånad från Furuhedsskolans bibliotek som senare blev matsal har jag hört.
Jag minns biblioteket. Minns avdelningarna - barnböcker, tidskrifter, facklitteratur ... och längst bort lyriken och musikböckerna.
Tror tillochmed att jag har drömt om det biblioteket.
Det var det första större bibliotek jag besökte. Man gick på studiebesök där, med skolan. Och jag pryade där (eller hette det redan praoade?) hösten 1984, i åttan. Kanske var det bara en eller två dagar som jag praoade eller pryade där.
Jag vill minnas att man började söka efter böcker, ha bibliotekskatalogen på mikrofilm (heter det så?) vid den tiden; plastark som man avläste på ett slags ljusbord ... Det var den senaste tekniken. Den nya tekniken.
Och en dator fanns inne på ett kontor. Det var verkligen något nytt, då.

Grått, så grått.
Men lite blå himmel skymtade mellan molnen idag, ovanför hus och gator.
Idag som förresten är Finlands självständighetsdag.

2 kommentarer:

Per N sa...

De stora plastkorten med kataloginformation som man läste i en speciell TV-liknande apparat kalla(de)s för mikrofiche. De är inte särskilt vanliga i bibliotek nuförtiden... Den första publika sökdatorn i biblioteket på Furuhedsskolan dök väl upp i början av 90-talet. Den var lite skrämmande, och många drog sig nog för att använda den.

När man lånade böcker på 80-talet så scannade man inte in streckkoden i en dator som man gör idag, utan allt kopierades av en apparat som påminde om en kamera eller en kopieringsapparat. Jag minns mitt första lånekort i det biblioteket: gult, utan streckkod. Det ersattes senare av ett med streckkod. Jag hann slita ner det ganska ordentligt så att klistermärket med streckkoden bildade liksom en stor "fettfläck" på lånekortet och streckkoden gled iväg. Det lånekortet blev stulet på Trästocksfestivalen i Skellefteå sommaren -95, tillsammans med min plånbok.

Tommy Enström sa...

Intressant.
Jag har kvar ett gammalt gult lånekort med maskinskriven text och klisterlapp med streckkod, från Kalix.
Vet inte om det kortet går att låna med längre.