söndag 16 december 2007

Vintermusik 1

Idag tog jag fram min tjocka vinterjacka. Började frysa i den andra jackan, den svarta som passar bra om hösten. Kanske borde jag köpa en del nya kläder. Får se. Till veckan, kanske.
En vecka kvar till jul. Ingen snö här i Stockholm. Men kallt. Stockholmskallt. Stan är full av vatten, som Robert Broberg sjunger.
Iskallt.

Vi åkte skridskor på planen i "gropen", för många år sedan. Spelade väl hockey, och bandy. Kalix är känt som en bandyort. Kalix-Nyborg. Karlsborg utanför Kalix har också ett bandylag. På annandagen brukar det vara match där uppe.
Vi åkte bobb och miniskidor nerför backarna i gropen. Jag hade ett par ljusgröna miniskidor, av plast var de och korta och svåra att hålla balansen med, i alla fall då jag först provade, sedan gick det nog bättre.
Man hade Ingemar Stenmark-mössa på den tiden. Och det pratades om "månskor", moonboots.
Det var mycket snö. Stora snöhögar som skottats ihop.
Vi lekte där, i backarna och på planen.
Sedan tillkom en skridskoplan vid den nya skolan, Djuptjärnsskolan. Då blev det den planen som gällde och lyktstolparna släcktes kring den gamla planen.
Och nu har gropen växt igen med tall och björk.

Klimatmötet på Bali är avslutat. Det sägs ha varit en framgång.
Men naturligtvis kan mycket mer göras!
Växthuseffekten var känd redan på åttiotalet.
Jag var medlem i Greenpeace. Bar en vit T-shirt med svart text: NO TIME TO WASTE!
Det är tjugo år sedan.

Jag ska ta och ladda min MP3-spelare, med Dylan och något annat, vad vet jag inte riktigt. En massa The Kinks finns fortfarande kvar i spelaren.
Och Kinks var avsett för sommarlyssning 2006.
Kanske kan det vara läge för den där skivan med Mercury Rev, "Deserters songs" (det skulle vara apostrof där). Har knappt lyssnat på den.
Kan det vara en lämplig vinterskiva?

2 kommentarer:

Per N sa...

Ladda spelaren med Mr Tambourine Man från Live 1975. Den bästa versionen någonsin? Och - om du har den - Just Like A Woman från Before the Flood.

Fast Deserter's Songs blir nog inte så tokigt det heller. En bra idé förresten. Jag ska själv pröva det i spelaren.

Tommy Enström sa...

Jag har haft Before the Flood på kassett, vill jag minnas, men nu är det ett tag sedan den spelades.