fredag 11 april 2008

Fredagskväll i april

Vi var uppe i Kalix över påsken.
Min gamla hemort.
Även där byggs en stor galleria, i centrum.

Blötsnö i förrgår i Stockholm. Aprilväder. Vatten över asfalt. Grönt gräs och lera. Mina vinterkängor börjar bli utslitna, tog in vatten redan på vägen till tunnelbanan. Måste skaffa nya skor.
Men snart är det maj och sommar.
Då ska vi åka norrut igen.

Fredag kväll i april. Vi har städat lägenheten idag.
Jag läser Stina Aronsons "Hitom himlen" (1946). En läsvärd klassiker!
Norrbotten, förr i tiden.
Jag läser något annat också: Carl-Göran Ekerwalds bok om den franske författaren Louis-Ferdinand Céline som bland annat skrev romanen "Resa till nattens ände".
"Céline - Liv och tänkesätt" (2003). Också mycket bra och intressant.
Om jag minns rätt så såg jag en roman av Céline för halva reapriset på Coop i Kalix, men jag köpte den inte.
Ja, det finns mycket att läsa.

Inga kommentarer: