tisdag 29 april 2008

Kal P Dal

På författaren Jonas Berghs blogg skriver L.T. Fisk i en kommentar 25/4 om den skånske rockartisten Kal P Dal. En spelning på ett tivoli, för många år sedan.
Jag brukade lyssna på Kal P Dal då jag var tonåring uppe i Kalix. LP-skivor, som jag tror att man köpte på rea. "Svarta Fåret", heter en. "Ente Nu Igen", en annan.
Det var Per som började prata om Kal P Dal. Jag tror att han hade läst om Kal P Dal i någon musiktidning. Det här var på åttiotalet. På vinyltiden.
Det finns en liveskiva som är bra, ösig, med kompbandet Pågarna. Han gjorde skånska versioner av Stoneslåtar - "Starta Maj", "Houndans Kvinna". På nätet ser jag att han också gjorde en Dylanlåt på skånska. Kal P Dal finns med på YouTube, och det har skrivits om honom på flera ställen.
Det är nog tjugo år sedan jag senast lyssnade på Kal P Dal. I alla fall närmare tjugo år sedan.
Kanske ska jag ta och lyssna igen.
Jag minns hur det låter.

Inga kommentarer: