onsdag 2 april 2014

Hotchners bok om Hemingway


Jag har läst ungefär halvvägs i A.E. Hotchners bok om Ernest Hemingway: Papa Hemingway, den utgåva som kom 1999. Det är en bok som jag läser med intresse. Jag var lite tveksam till att börja läsa, men Hotchner skriver ett intressant och inkännande porträtt av sin vän och reskamrat. Det är roligt att läsa om resorna de gör till Italien, Frankrike och Spanien på 1950-talet, människor de möter, Hemingways tankar kring sitt skrivande, minnen. De möter Ingrid Bergman i Italien. Hon spelade i filmen Klockan klämtar för dig som gjorts utifrån Hemingways roman med samma titel. I vissa av kapitlen i Hotchners bok befinner man sig i Havanna. Nu har jag nått fram till 1954, 1955 då Hemingway lever med sviterna efter en flygkrasch i Afrika. Han har tilldelats Nobelpriset 1954 och tycks ständigt vara eftersökt av journalister som vill göra intervjuer byggda kring ”myten” Hemingway, vilket stör honom i hans skrivande. Ibland ger sig författaren ut på havet för att fiska. Hotchner följer med på båten. De tycks hålla en relativt tät kontakt under fjorton år. Jag fortsätter läsa.

Inga kommentarer: