måndag 7 april 2014

Vidare läsning


Jag läser vidare i A.E. Hotchners bok Papa Hemingway. Sommaren 1959 i Spanien. The Dangerous Summer. Tjurfäktning igen. Ett reportage, för tidskriften Life, som senare kom ut i bokform.

Redan 1986 läste jag romanen Och solen har sin gång och fortsatte snart att läsa fler av Hemingways böcker. Novellerna, romanerna och reportagen. Hemingway var där hette en samling med journalistik. Men jag har inte läst alla verk. Döden på eftermiddagen är ett långt reportage om tjurfäktning; boken står i hyllan, inköpt på ett av Drottninggatans antikvariat, och den har jag ännu inte läst. Inte heller Farlig sommar, som utgavs vid den tid på 80-talet då jag först började läsa Hemingway, har jag ännu läst, den sägs handla om kampen mellan två tjurfäktare. Nils Granbergs bok om Hemingways författarskap (Natur & Kultur, 1991) tycker jag ger en klar inblick i Hemingways skrivande och jag återvänder ofta till den boken.

Inga kommentarer: