onsdag 21 maj 2014

Författarsidor


Igår hittade jag den danske poeten Søren Ulrik Thomsens hemsida Oktober Boulevard. En sida som jag ska ta och utforska framöver. Jag läste om hur Thomsen vill använda sin hemsida mycket som ett arkiv, hur den nya tekniken öppnar för nya möjligheter med hans verk genom åren. Det är intressant. Varje dag strömmar nya bilder och texter fram på nätet. De genomarbetade texterna måste också kunna hittas på nätet. Den nya tekniken är inte så ny, tänker jag. Søren Ulrik Thomsen har bland annat skrivit en poetik som heter En dans på glosor, utgiven på Ellerströms. Den boken står bredvid hans kollega Pia Tafdrups poetik Över vattnet går jag, också den på Ellerströms, i vår bokhylla. Dansk poesi och poetik som jag uppskattar. De tillhör samma generation danska diktare som debuterade i början av 1980-talet.

 
Även författaren Åke Smedberg har en ny hemsida. Där kan man läsa aktuell information kring hans böcker och även läsa artiklar som Smedberg tidigare publicerat i tidningar. Åke Smedberg gav ut en ny novellsamling förra året: Borges i Sundsvall. Jag följer med i vad han skriver sedan ungefär tjugo år tillbaks, då jag först läste hans noveller från 80-talet.

Inga kommentarer: