torsdag 22 maj 2014

Litterära tidskrifter


Jag läser vidare i senaste numret av tidskriften Granta som har tema: Jakt. Har följt den tidskriften sedan den började komma ut på svenska ifjol. Som vanligt är det (så långt jag nu läst av senaste numret) en följd av högkvalitativa texter. I alla nummer har jag kunnat läsa noveller och utdrag ur romaner. Det har länge saknats en tidskrift för noveller. Granta har samma volym som en bok. Där publiceras många författare som jag känner till, åtminstone till namnet. Men det är intressant att där även publiceras utländska författare som jag inte alls känner till. En utblick mot världen.

 

I bokhyllan hittar jag två nummer från 2008 av tidskriften Atlas Litterära Tillägg. Den tidskriften hade en helt annan karaktär eller utformning än vad svenska Granta har. Där kunde man finna spännande essäer om och kring litteratur och samtal mellan olika författare. Det är en tidskrift som jag gärna skulle läsa igen! Ord & Bild läser jag ibland. Det är en tidskrift som också har olika teman, en del nyskriven lyrik och prosa och en avdelning med bokrecensioner. Provins har genomgått olika förändringar genom åren. Innehåller många intressanta texter. Och så lyfter man fram och ger röst åt bortglömda författare. Staden är tema i senaste numret av Provins, som jag fortfarande håller på och läser. På bordet ligger också en tidskrift som heter Fyrahundrafemtio. I den har jag läst en del artiklar, lägger undan, plockar upp och läser igen. Den bokliknande Granta läser jag från pärm till pärm.

Inga kommentarer: