onsdag 2 juli 2014

Litterära karaktärer



 
Frank Bascombe i den amerikanske författaren Richard Fords romaner "Sportjournalisten", "Självständighetsdagen" och "Som landet ligger" har jag följt i nästan tjugo år. Har läst Fords romaner där Frank Bascombe är huvudperson och följt hans karriärer som författare, sportjournalist och fastighetsmäklare i USA.

Frank Bascombe blir bekant genom att handlingen kretsar så mycket kring honom genom alla dessa sidor och år. Även om jag nu inte ser honom så tydligt framför mig. Men där är han, i romanerna, i fiktionens värld som speglar den verkliga världen.

Jag kollade i mina bokhyllor. Kan minnas karaktärer i Gustaf Rune Eriks noveller; paret i novellen "Hänryckningens tid" (1944) där mannen är uppgiven och vill ligga på soffan i lägenheten medan hans fru vill ut i sommaren.
 
Vissa karaktärer blir tydliga, kanske för att konflikterna är tydliga. Och att karaktärerna talar till mig som läsare. Paret i Lars Ahlins novell "Kommer hem och är snäll" minns jag också (skrev för tio år sedan ett opublicerat filmmanus efter den novellen).
 
Jag försöker lära känna mina karaktärer då jag själv skriver. Har inte karaktärerna klara från början utan låter dem börja agera och får på så sätt syn på dem, steg för steg. En bild av en karaktär kan finnas, men bilden fylls ut. Nu har jag skrivit många noveller och då gestaltas en karaktär på ett mindre antal sidor, tecknas i en situation mer direkt. Sedan återkommer karaktärer i olika noveller och om novellerna nu ordnas i samma bokmanus så har man i vissa fall lärt känna dem tidigare i manuset.
 
Det är intressant med karaktärer som man följer under en längre tid.
 
(2012-10-11)

Inga kommentarer: