fredag 14 augusti 2015

Antonio Tabucchi: Tiden åldras fort. Nio berättelser



Jag har läst novellsamlingen Tiden åldras fort, som utkom på svenska 2011, av den italienske författaren Antonio Tabucchi. Han var verksam som författare, journalist och professor.

Tabucchi räknas som en av Italiens främsta författare. Han skriver berättartekniskt kunnigt, använder symbolik, ägnar sig mycket åt minnet och tidens gång. Hans noveller kan vara användbara för att visa hur det går att bygga upp karaktärer på ett mindre antal sidor, hur det går att komprimera en historia, allt som kännetecknar en god novell. Han är skicklig på att väva in dialogen i berättelserna, arbetar med olika tidsplan på ett mästerligt sätt. Det är täta, rika berättelser som utspelas på olika platser i världen och med olika personer.

Han skildrar karaktärer i samtiden och den historia som de är en del av. Personerna får gestalt, med sina minnen.


”Några av de här berättelserna har, innan de fick en tillvaro i min bok, funnits i verkligheten. Jag har inskränkt mig till att lyssna till dem och berätta dem på mitt sätt. Hur de är ordnade i denna bok återspeglar inte kronologin för skrivandet”, säger Antonio Tabucchi i ett efterord.
 

Man skulle på en skrivarkurs kunna studera hur boken är komponerad, hur ett tema återkommer. Jag har tankar på att ordna en novellkurs och där skulle den här boken kunna tas upp. Det är en innehållsrik bok som jag gärna läser om.
(2012-09-12)

Inga kommentarer: