söndag 17 april 2016

Stockholms litteraturmässa


 
I går besökte jag Stockholms litteraturmässa som hölls för första gången i Kulturhuset, Stockholm. En av programpunkterna hette Att vara skrivande i Norrland. Författarna Malin Nord och Elin Olofsson samtalade om skrivande, hur det är att använda sin uppväxtmiljö, sin hemtrakt i Jämtland i sitt skrivande. Samtalet byggde på en mailkonversation som Malin Nord och Elin Olofsson tidigare haft och som finns publicerad i senaste numret av tidskriften Provins. Det var ett intressant samtal att lyssna till, och jag tror att det kommer fortsätta. Författare söker sina förhållningssätt till verkligheten, till verkliga människor och miljöer. Kommer någon i min hembygd att känna igen sig när jag skriver det här? Hur kommer texten att läsas och tolkas? Det är tankar som jag känner igen.

 
Det var också roligt och givande att lyssna till panelsamtalet om Egenutgivningens nya vägar. Att författare låter trycka och ge ut sina böcker på egen hand är inget nytt. Litteraturhistorien är full av exempel på verk som författare har gett ut själva och som sedan räknas som klassiker. Men nu har tekniken gjort det enklare än någonsin att ge ut sin egen bok. Och det sägs att egenutgivningen ökar. Det var intressant att lyssna till bl.a. Theres K. Agdler, som driver sitt eget förlag, och andra paneldeltagare om olika förlag och om egenutgivning.

 
Lite senare i programmet lyssnade jag till samtalet om Sveriges roligaste litteraturkritik. Där talades det också om teknikutvecklingen, åtminstone till en viss del. Tidningarnas kultursidor, digitala tidskrifter och bloggar. Men också om tryckta tidskrifter och deras utrymme för recensioner. I de tryckta tidskrifterna är tempot lugnare än i dagskritiken. I tidskrifterna finns det mer tid och utrymme att ta sig an böckerna.

 
Jag hann också med litteraturpodden Skogarna som spelades in på plats i Biblioteket Plattan. Roligt att Andrea Lundgren tog upp Djuna Barnes Nattens skogar på bordet. Den romanen har jag länge tänkt läsa. För Nattens skogar är väl en roman? I vår bokhylla hittar jag en novellsamling av Djuna Barnes: Natt bland hästar. Ännu en bok att läsa!

 
Vad mer? Ett samtal om kinesisk poesi och översättning pågick senare på eftermiddagen i Biblioteket Film & Musik. Jag lyssnade på en del av det samtalet.

Det var många förlag och tidskrifter som ställde ut i en av salarna på plan 3. Tidskriften Provins, Ellerströms, Sadura och många andra.

Inga kommentarer: