lördag 26 januari 2019

Musik som inspiration


En fredagskväll spelar jag en skiva med alternativa poplåtar från 1980-talet, en cd som medföljer musiktidningen Mojo. Några bandnamn känner jag igen: Prefab Sprout, The Monochrome Set, Scritti Politti, men framför allt The Triffids, ett band som jag fortfarande lyssnar på. På Mojo-cd:n finns låten "Hometown Farewell Kiss" från albumet Calenture. Den skivan kom ut 1987, och då hade jag börjat lyssna mer på musik. Kanske är den musiken ett slags inspiration till en del av mina texter, till början på mitt skrivande? Det skulle kunna vara så. Viss musik som följer med mig fungerar i någon mån som inspiration. Nu lyssnar jag två gånger på "Hometown Farewell Kiss". Samma kväll lyssnar jag även på "Wide Open Road" från Born Sandy Devotional. Triffids, deras skivor och låtar, återvänder jag alltid till!



I det här blogginlägget, april 2010, skrev jag också om The Triffids.

Inga kommentarer: