onsdag 3 februari 2021

Böcker om litteratur och skrivande

 

Min läsning är varierad. Romaner, noveller, lyrik och facklitteratur. En av böckerna jag läste i januari 2020 var Så nära livet man kan komma av författaren och kritikern James Wood. Det är den andra boken jag läst av honom. Den första var Konsten att berätta. Wood skriver om litteratur, om skrivande och berättande, jag vill minnas med en klart personlig infallsvinkel. Jag har i alla fall läst båda de böckerna med stort intresse. Konsten att berätta har jag i hyllan och tänker att jag ska återvända till. Jag har med tiden samlat på mig en hel del böcker om litteratur och skrivande, som essäer, intervjuer och biografier. De ovan nämnda böckerna av James Wood, till svenska översatta av Staffan Söderblom, är ett par av dem. Förmodligen följer min läsning vissa spår. Det får jag återkomma till.

Inga kommentarer: