lördag 6 februari 2021

Fler böcker om litteratur och skrivande

 

I somras läste jag ett par andra böcker om skrivande som jag också kan nämna här på bloggen. Det var Tag och skriv! Fjorton författare om sitt skrivande. Redaktör för den boken är Annica Nordin. Läste även Brev till en ung poet, av Rainer Maria Rilke, i ny översättning av Leo Hallerstam. Ser att jag också läste Skrivliv. Från första boken till första barnet, av Gun-Britt Sundström. Den boken hör till böcker om litteratur och skrivande inom den självbiografiska avdelningen, som jag tog upp i det tidigare inlägget. Det var i juli. I augusti läste jag En sommar med Baudelaire, av Antoine Compagnon. Tyckte att den passade bra som sommarläsning, förstås. I augusti läste jag även Anneli Jordahls essä Orm med två huvuden. Jordahls bok handlar verkligen om skrivande och litteratur, och jag läste den med stort intresse. Det blev mest en uppräkning av namn och boktitlar här från min sida, men jag tänker att det kan fungera som lästips. Det här inlägget anknyter till det förra.

Inga kommentarer: