lördag 27 oktober 2007

En dag i oktober

Min gamla skrivmaskin står nere i källaren nu. Jag skrev på den i många år, från början av 1988 fram till 2005. Noveller. Allt det där andra, som nu finns i pärmar.
En fågel far förbi utanför fönstret. En man går mot bilparkeringen med två svarta väskor, en i vardera handen. Snart har löven fallit. Men ännu är det gult i björkarna. En grå dag. En tant i ljusbrun kappa, med två vita hinkar, en i vardera handen, går från parkeringen och hitåt. Tallar. Björkar. En dag i oktober. Så är titeln på en roman av Karl Rune Nordkvist. Norrlandsförfattare.
Igår på teve: en dokumentär om David Sandström, som tidigare varit med i bandet Refused. Han rör sig i Västerbotten, längs vägarna där. Sara Lidman. Och Sune Jonssons fina fotografier. Han som fångat så mycket av livet hos folket där uppe. Vi har en bok med Sune Jonssons bilder - Album (2000). Den skymtade på bordet hos David Sandström också. Han har köpt en gård, med två hus; det ruffigare huset kallar han Keith och det andra huset Mick.
Jag längtar norrut. Till det där ljuset. Skogen och de öppna landskapen.
Min elektriska skrivmaskin står nere i källaren.
Jag skriver med blyerts.

Inga kommentarer: