lördag 19 januari 2008

Böcker, 1986

En period låg bokhandeln nära korsningen Morjärvsvägen-Köpmannagatan.
Det var 1986.
Jag minns att jag där köpte ett par av Ulf Lundells böcker, "Kyssen" och "Tid för kärlek", i Månpocket. Och jag inhandlade Ivar Lo-Johanssons "Pubertet", som är första delen av hans mycket läsvärda memoarer.
"Pubertet" köpte jag också i Månpocket.
Sedan köpte jag Svenska Akademiens Ordlista i den bokhandeln. På första bladet i ordlistan har jag med blyerts skrivit mitt namn och September 1986.
Det året gick jag ut nian och började på gymnasiet. Furuhedsskolan, där biblioteket låg.

2 kommentarer:

Per N sa...

Var det tidigt 1986? Pusselbitar faller på plats i min Elvis Costello-kronologi. Jag minns att du frågade mig om en Costello-låt som skulle heta "Love Went Mad". Det fanns nämligen en dikt i Tid för kärlek med den titeln, och jag hade ett par skivor med Elvis. Dock hade jag ännu inte Punch the Clock där nämnda låt finns. Bara kort tid därefter dök den skivan upp på Tore Henrikssons rea - för fem kronor! Minns att Love Went Mad var något av en besvikelse första gången jag hörde den, men nu tycker jag att den och även resten av skivan låter helt OK. Kan det ha varit på Tore Henrikssons januarirea? Eller var det senare? Jag köpte min första Costello 1985, Goodbye Cruel World, för 20 kr på Domus. Innan Live Aid, där han framträdde. Nästa var förmodligen Get Happy!! för 15 kr på musikaffären. Hösten 1985. Skolan hade i alla fall börjat, men det var barmark. Den skivan fällde avgörandet. Jag lyssnar fortfarande på Get Happy!! ganska ofta. Hade hela skivan i mp3-spelaren för inte så länge sedan.

Men hur var det nu? När exakt köpte du Tid för kärlek?

Tommy Enström sa...

Ja, vilket pussel.
Jag köpte Tid för kärlek på våren 1986, i mars eller april, vill jag minnas.
Och Punch the Clock köpte jag också, på Tore Henrikssons rea.