fredag 11 januari 2008

Det amerikanska spåret

I bokhyllan finns Tom Sawyer, Niloe-utgåvan som en gång köptes i en bokhandel som låg i ett hörn vid Köpmannagatan i Kalix, mitt emot där nuvarande Folkets hus nu ligger. Det var en bok som beställdes, och jag minns att det regnade och var augusti eller möjligen tidig höst år 1980 då jag ivrig cyklade ner och hämtade den. Vad hade jag för cykel? Min blå limpsadlade Monark.
Tom Sawyer hade gått som teveserie under sommaren det året (Sommarlovsmorgon) och jag hade nog sett vartenda avsnitt och gillat serien. Pojkarnas äventyr på floden. Huckleberry Finn.
Jag läste boken också, och tyckte om den med.
Flera år senare köpte jag På drift, av Jack Kerouac, i samma bokhandel, en trappa ner. Fortsatte på det amerikanska spåret. Och det har blivit att jag läst en hel del amerikansk litteratur.
Mark Twains (Samuel L. Clemens) böcker kan man förresten titta närmare på. Det ska jag göra.

2 kommentarer:

Per N sa...

Jag minns mycket väl när Tom Sawyer gick på sommarlovsmorgon. Det är en av de riktiga barndomsklassikerna. En något yngre granne kallade serien "Tom Savojjer" hela sommaren, kanske inspirerad av en klassisk Kalix-byggnad inte långt ifrån nämnda bokhandel.

Själv läste jag Tom Sawyer hos farmor och farfar vid ungefär samma tid, i Saga-bibliotekets utgåva. Inte långt senare läste jag om boken i större format och fann till min förvåning att det var en helt annan bok. Saga-bibliotekets utgåva var nominellt en Mark Twain-bok, men den var "återberättad" i kortare och förenklad form av en svensk redaktör.

Tommy Enström sa...

Där ser man.
Det står "renewed 1938 by Jane Brehm" i den utgåva av Tom Sawyer som jag har.
Den svenska översättningen är gjord av Harry Lundin.