torsdag 28 maj 2009

Linnés Lappländska resa

Jag läser Linnés Lappländska resa, en pocketbok som jag köpte på Linnémuseet i Uppsala för två år sedan då det var 300 år sedan Linné föddes.
Som tjugofemåring gav han sig den 12 maj 1732 ut på resan norrut. Längs vägen studerade han landskapet och dess växter, mötte folk och sedvänjor. Mycket är skrivet på latin i resedagboken som på svenska gavs ut första gången 1889.
Upp längs Bottenviken går färden. Gnarp. Sundsvall. Umeå. 1700-talets Sverige. Han bor på gästgiverier. Klättrar på Skuleberget. Jag har övernattat på ett vandrarhem vid Skuleberget en gång. Det var under en orienteringsresa, jag var aktiv i sporten på den tiden, på hemvägen mot Kalix, vill minnas att det var 1983, kan ha varit -84.
Sedan når Linné Västerbotten. Och nu Piteå, Luleå. Över älvar och vattendrag åker han båt eller färja. Verkar inte ha funnits så många broar på den tiden. Kyrkstaden i Skellefteå beskrivs också; där har jag promenerat på 1990-talet, om det nu är samma kyrkstad.

4 kommentarer:

Per N sa...

Va! Är du osäker på ett årtal? Det måste vara första gången det har hänt. Du börjar bli gammal...

Per

Tommy Enström sa...

OK Vargen gjorde en tävlingsresa till Dalarna och Gästrikland våren 1983. Året efter gjordes en resa till Sundsvall.
Så mycket minns jag i alla fall.

Per N sa...

Jag bockar och bugar. Du är en levande kalender.

per

Solveig Nordin sa...

Hej!

Roligt att du kommenterade din läsning av pocketutgåvan av Linnés lappländska resa 1732.

Kanske kan mina texter vara av intresse då...?
Jag har skrivit texter om just Linnés resväg på väg mot Lappland 1732 - genom Gästrikland, Hälsingland, Medelpad och Ångermanland.
Totalt 44 korta texter som nås via klickbara kartor som Vägverket Mitt i Härnösand publicerat åt mig! De presenteras som Linnés resa genom Västernorrlands län, respektive Gävleborgs län.

Här får du direktlänk till den sista texten, om Linnés besök i Nordmaling, den längsta ...
http://www.vv.se/Om-Vagverket/Historia-och-museum/Linnes-turistvagar/Linnes-resor-i-Vasternorrlands-lan/Angermanland-Sjalevad---Nordmaling/Nordmaling/

Men enklast kommer du dit genom att Googla på orden nordmaling och linne.

Välkommen på virtuell resa!

Själv bor jag vid Skuleberget, i Docksta och ska utveckla texterna till lokala aktiviteter längs Linnés resväg, tillika Norrstigen och just här i Docksta sammanfaller den bitvis med Höga Kustenleden, en vandringsled på 13 mil från Ångermanälven till Örnsköldsvik!
Välkommen att vandra!

I våras kom bl a Aschberg och Fylking förbi här på sin vandring för insamling av pengar till forskning om prostatacancer. Daniel och Emil vandrade med ända upp till Haparanda!

Bästa hälsningar
Solveig Nordin Zamano