lördag 30 maj 2009

Tidig musik

Läser i Mojo en kort intervju med skådespelaren Ewan McGregor, om musik. Han nämner U2:s "The Joshua Tree" som en av sina favoritskivor. "What was the first record you ever bought?" Vilken var den första skiva du köpte? "Olivia Newton John and John Travolta singing You´re The One That I Want."
Jag minns att jag såg filmen Grease på Royal i Kalix i slutet av sjuttiotalet då jag var åtta - nio år. Sedan fick jag en skiva med John Travolta: "Sandy". Och ett tag därefter soundtracket till Grease, har för mig att det är en dubbel-LP. Vissa låtar där gillade jag då. Så tufft, tyckte jag.
Den första skiva som Ewan McGregor minns att han spelade var Elvis Presley´s 40 Greatest Hits, som hans föräldrar hade.
Elvis lyssnade jag också på. "Elvis In Hollywood" minns jag att en LP heter. Sånger från filmerna.

Inga kommentarer: