tisdag 24 maj 2011

Musiklyssning i maj (tidigare publicerad måndagen den 25:e maj 2009)

Jag försöker bredda mitt musiklyssnande. Det går långsamt. Köpte en skiva som heter 'Round About Midnight, med Miles Davis som spelades i fredags kväll till något glas rött. John Coltrane på tenor saxofon. Jazz. Från 1950-talet. Lät bra.

Bob Dylans senaste skiva från 2009 har jag spelat två gånger. Den är OK och var faktiskt aningen bättre vid andra genomlyssningen; jag har börjat bekanta mig med de där låtarna.
Det är tjugo år sedan jag såg Dylan live för första gången i Globen (som man nu tydligen ska placera en röd liten stuga på). Andra gången jag såg Dylan var på Roskildefestivalen 1990. Och sedan på Sjöslaget i Luleå 1992. Fjärde gången var i Globen 2007 och det är nog min bästa Dylan-konsert hittills.
Jag gillar skivorna Love And Theft, Modern Times och Together Through Life, den inriktningen.

Glasvegas är det ett tag sedan jag lyssnade på.

Inga kommentarer: