måndag 1 juni 2009

Min senaste uppläsning

Min senaste uppläsning för publik gjorde jag den 9 augusti 1995 på Brunnsteatern i Skellefteå. Jag läste min novell "Har du sagt nåt till din morsa än?" Om kärlek. Så har den uppfattats. Så riktigt. Folk satt vid bord i den mörka lokalen. Ljus på mig på scenen. Jag var nervös. Jag hade den där vita skjortan, och de där glasögonen som jag bar på den tiden, svarta bågar. Och där läste jag min novell. I Skellefteå 1995. Sedan dess inga uppläsningar. Har knappt publicerat något. Jo, en artikel om skrivarkurser i Provins året efter, några korta dikter, några andra texter ... Den där veckan i augusti var jag på Medlefors folkhögskola och gick kursen Att läsa och skriva noveller, som leddes av Eva Mattsson och Åke Smedberg. Norrländska författarsällskapet brukade arrangera skrivarkurser vid Medlefors. Hur det är nu vet jag inte. Jag tyckte om att vistas ett tag i den miljön, skrivarvärlden, och jag lärde mig saker; att ha någonstans där man kan prata om sina texter är också viktigt.

3 kommentarer:

Under Pseudonym sa...

Gå en kurs igen! Jag är för splittrad för att gå kurser. Men jag är väl lite eljest. Trivs bra med det, emellanåt.

Tommy Enström sa...

Jo, visst skulle jag kunna söka mig till ännu en skrivarkurs om den verkar intressant och inte är mer än fem dagar lång, som Medlefors-kurserna. Det är ett forum där man kan diskutera sina texter, och i bästa fall är det givande diskussioner. Det är inte samma sak som att skicka in sina texter till redaktioner och förlag och vänta på respons.
Om det skrivna materialet man har tycks splittrat eller osorterat så kan en skrivarkurs i bästa fall ge vägledning.
Man träffar andra som skriver och det är hursomhelst positivt.

Under Pseudonym sa...

Jag har aldrig gått en skrivakurs. Däremot börjat kurser på universitet och hoppat av. Tror det är tålamodet som tryter.