torsdag 4 juni 2009

I början

I juni 1988 gick jag ut gymnasiet. Då hade jag gått färdigt tvåårig social linje på Furuhedsskolan i Kalix. Den tiden: Jag lånade böcker i kommunbiblioteket som var inrymt i den platta skolbyggnaden. Böcker av Slas, av Lundell och andra författare. Klas Östergrens "Gentlemen". Ivar Los "Dagbok från 20-talet". Jag hade börjat läsa mer.
Ett jullov läste jag Ernest Hemingways samlade noveller i volymen "I vår tid". Dialogerna, replikskiftena i den boken var något jag tog till mig. Vill minnas att det var på samma bibliotek som jag lånade några av Hemingways romaner också.
I övrigt tröttnade jag på skolan. Började skriva själv. Lyssnade på musik. Satt och såg ut genom mitt pojkrumsfönster.
I maj -88 fick jag publicerad en novell med titeln "Februarimöte" i NSD:s lördagsbilaga. Så fortsatte jag.

Inga kommentarer: