lördag 6 juni 2009

Imperiet

En Imperiet-box har kommit ut. Jag läser om den i Sonic. Ett fotografi av bandet stående i ett gathörn i en stad som jag först tänker är Stockholm. Södermalm kanske. Kungsholmen. En svartvit bild från 1986 där de är unga.
Jag såg Imperiet när de spelade i Kalix ishall under Synd-turnén -86. "Synd" hette LP:n som just släppts. En platta med bland annat låten "Café Cosmopolite", och så Bruno K Öijers dikt "Vykort". Jag köpte den skivan en dag efter skolan på musikaffären i Kalix. Det regnade, mörk eftermiddag. Jag lyssnade på "Synd" en del men vill minnas att Imperiets liveskiva "2:a augusti 1985" gjorde ett starkare intryck med "C.C. Cowboys" och "Sura-Baya Johnny" till exempel.
Fläskkvartetten var med på konserten i Kalix ishall. Kanske främst som förband. Jag vill även minnas att Imperiet under den spelningen gjorde en cover på en Sex Pistols-låt men kan just nu inte komma på vilken.
Någon som vet?
Jag tror att Thåström var sparsam med Ebba Grön-låtar på den tiden, det gällde väl att gå vidare, till något som senare - efter Imperiet - blev industrirock med Peace, Love & Pitbulls.
Jag gillade Imperiet. De var stora då. Finns inget band i Sverige som riktigt kan jämföras med Imperiet. Kent är en annan sak, jag har aldrig fått samma kontakt med deras musik och de är dessutom i min egen ålder, kan aldrig bli mina idoler på det sättet.
Som tonåring var man förstås extra mottaglig, det gällde både musik och böcker. Det är mycket åttiotal med Imperiet men nog kan jag tänka mig att lyssna igen.

2 kommentarer:

Per N sa...

Jag är rätt så säker på att Sex Pistols-låten som Imperiet spelade var Bodies. Konstigt val, kan jag tycka idag, en antiabort-låt? Vad tänkte de?

Tommy Enström sa...

Ja, just det. Jag är också ganska säker på att det var Bodies som de spelade. Jag tror att den covern var med på en tidigare spelning också. Kanske ingick den i turnérepertoaren då. Imperiet brukade göra en del covers.