fredag 9 november 2007

En lång väg

Midnatt. Jag borde gå och lägga mig. Snö på väderlekskartan i teve. November.
Jag gick i Huddinge Centrum idag. In på Akademibokhandeln. Barnböcker på rea. En tusensidig filmguide som man måste ha. Kokbok för veganer. En ny biografi om Eric Clapton. Jag bläddrade lite i den, men fastnade inte riktigt. Ut i kallblåsten, ett litet torg mellan husen.
Det är snart tio år sedan jag jobbade som timmis på den där avdelningen för psykiskt sjuka. 1998. Regn hela sommaren. Det året känns så långt borta nu. På radion talar man om den tidens, det sena 90-talets IT-yra, valparna som hade kuddrum och datorer och tjänade storkovan. Några tjejer var väl också med. Nu har de fyllt trettio och blickar tillbaks på sin ungdom. Gör dataspel numera. Har familj. Mer ordnat nu.
Jag satt vid ett skrivbord i Vasastan. Eller vid köksbordet. Så var det. Cigarretter. Blyertspennor. Brödsmulor. 1992. Senare också. Tyckte väl jag kommit långt, bort från gymnasium och pojkrum och Kalix.
Nu är det november 2007. Senhöst.
Man får börja klä sig ordentligt.

Jag vill höra The Promised Land, med Springsteen. Går in på Söders Skivbörs, Rosenlundsgatan och kommer ut med Springsteens 18 Tracks för femtio spänn, och John Mayall and The Bluesbreakers - A Hard Road, för sextio. Jag hittade Darkness on the Edge of Town, på vinyl, men jag har ju redan Darkness ... på vinyl, stående i en skivback uppe i Kalix.

På Studio Ett uppmärksammar man att det är precis 18 år sedan Berlinmuren föll. Jag minns det. Gick på Åsa folkhögskola då. Läste om det i Aftonbladet. Såg bilderna.
De barn som föddes den dagen, den 9 november 1989, fyller alltså arton år nu och blir myndiga!
Novemberbarn, kallas de.

Och nu till helgen blir det visst snö.

3 kommentarer:

Per N sa...

Jag minns också sommaren 1998. Det var "sommar" några dagar i juni, sen inte mera. Jag och R-M åkte till Gotland i mitten av augusti. Då blev det plötsligt någotsånär sommar några dagar. Fredagen innan vi åkte tillbaks till fastlandet regnade det hela dagen. Sen återvände jag till Umeå för att spurta klart min magisteruppsats. Det första som hände var att jag fick magsjuka. Nåja, allt löste sig. Uppsatsen blev klar på utsatt tid och jag kunde packa mitt flyttlass till storstan senare på hösten. För nio år sedan på dagen var min första arbetsdag i Stockholm. Jag anlände kvällen innan med tåget.

Älta - Erstagatan - Timotejgatan...

Jag har aldrig haft Darkness på vinyl. Jag hade ju en storebror.

Tommy Enström sa...

Jo, jag minns att ni hade Darkness på vinyl.

"Lill-Syrran" sa...

11e november, Kalix. Kramsnö och första snögubben har skapats för att senare raseras.
...minns också sommaren 1998. Flyttade till Umeå för att bli sambo, vuxen du vet.