onsdag 21 november 2007

Sveriges tråkigaste stad?

Katrineholm har tydligen blivit utsedd till Sveriges tråkigaste stad, av tidningen Expressens läsare.
Inslag i Rapport.
SÅ tråkigt var det väl inte där. Eller var det?
Jag gick på Åsa folkhögskola som ligger i trakten, 1989/90 och 1990/91.
Minns konditori Sultan, restaurang Loket (vid järnvägsstationen), och ett nöjesställe som jag tror hette Othello (?)
Finns de där ställena kvar?
Jag köpte böcker på Domus: Torbjörn Säfves Majakovskij-roman, en tjock antologi USA-POESI och en reportagesamling av Jan Guillou.
Det fanns en Filmstudio i Katrineholm. Såg en film, en spelfilm, fransk, om skulptrisen och grafikern Camille Claudel.
Såg Riksteatern spela "I väntan på Godot". Var på uppläsningar hållna av en skrivarkurs.
Spelade bowling och slog en strike.
Besökte tidningsredaktion.
Såg band spela. The Slammers, tror jag ett av banden hette. Någon som minns det bandet, ett skrammelband?
Katrineholm, tråkigt?

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag befann mig också där vid den tidpunkten och jag minns de platser som du memorerar. Men jag har ett stark minne av en pizzeria i tegel som låg i byn floda där de gjorde gigantiska pizzor. Jag drar mig också till minnes alla själarna som släpande runt på sin odödlighet och trodde att byn sköldinge var naveln i framtidens mage.Många av dessa människor är nu döda fast det inte är allt för längesen, vi gick där, på denna skola utan för katrineholm. Visste du om att min Mormor bor där. Jag besökte henne aldrig under studietiden. Hon bor fortfarande där Svenssons foto låg eller ligger. När jag fick barn så träffades vi hos min Mamma, nere i småland. Min dotter Vega lyfte då Mormor från marken och lekte med henne en stund. Så vitt jag vet så sitter Mormor fortfarande där vid fotoaffären i katrineholm och blickar ut över Göran Perssons mästerverk. Du vet den gamla statministern kommer ju ifrån Vingåker, där han roger bodde. Han som slängde Birgitta i väggen så hon bytte namn till Ida eller hur det nu var...Personligen så tror jag att pressen/allmänheten förknippar vissa platser med vissa personer, därför så kan jag tänka mig att just katrineholm får bära Görans hundhuvud.Den staden jag kommer ifrån, oskarhamn har också blivit utsedd till, eller iallafall varit i närheten att utses till den tråkigaste staden. Allt är subjektivt men när jag nu sitter ute på landsbyggden så saknar jag inte förorterna i stockholm. Jag bodde tillsist i husby i 1987, vid kista och affären brann, gulsmeden blev rånad och folk misshandlades och min tjej gjorde slut. Jag saknar inte stockholm