tisdag 6 november 2007

Sortering

Jag ser över mina papper och vet vad som ska skrivas först. En roman. Har hållit på med den hela det här året. Minst. Saker tar tid.
En grå sjätte november. Men ingen dimma över åsen. Gula löv täcker gräsmattan.
Någon eller några har bränt sopor igen, bakom skolan. På en sandbox vid dagiset ligger en svart hög. Pojkstreck, tänker jag. Farligt.
Men brandkåren har varit där. En granne hade ringt. Andra gången som det brinner där nu. Förra gången hade brasan gjorts mitt på parkeringen.
Den vägen går vi varje morgon med sonen till dagiset som ligger runt hörnet, inne i skolbyggnaden av rött tegel. Skolan är nog byggd i slutet av 1940-talet. Jag har sett den på ett gammalt svartvitt flygfoto. Vårt hus är också med på den bilden som är tagen i början av 50-talet, om jag minns rätt; har inte boken framför mig.

Ja, jag ska skriva en roman. Och noveller.
Sorterar mina papper, mina manus. Sidorna som fyller pärmarna.
Arbetet med texterna. Arbetet som pågår.
Sedan länge.
Och nu den här bloggen.

2 kommentarer:

Per N sa...

Det ska bli kul att läsa romanen. Man har ju hunnit bli smått nyfiken.

Tommy Enström sa...

Vad kul.